Wednesday, September 26, 2012

Lintasan Hati ke 12 (Afrah Ruh)


Kelemahan yang ada pada manusia bukanlah menjadi sebab untuk manusia melanggar perintah Allah. Sekalipun Allah menjadikan manusia lemah tetapi Allah menjadikannya dalam bentuk yang sebaik-baiknya dan telah memuliakannya. Segala apa yang Allah tetapkan adalah untuk kebahagian manusia.
 
Apabila manusia melanggar ketetapan itu, ia akan terjerumus kepada kebinasaan dan kecelakaan. Apabila manusia ditetapkan mesti menghirup udara oksigen dan meminum air, maka tanpanya ia pasti akan binasa. Apabila Allah menetapkan hukum-hakamNya, maka pastilah ia adalah suatu keperluan dan kemestian serta berada dalam batas kemampuan manusia untuk melakukannya.
 
Jika manusia memilih hukum-hakam selain yang ditetapkan Allah, maka bererti ia telah memilih jalan kebinasaan. Ini kerana, Allah tidak sesekali menetapkan hukum-hakam yang di luar kemampuan manusia.
 
Oleh yang demikian, tidak wajar seseorang memilih selain hukum-hakam dan budaya hidup Islam yang ditetapkan Allah dengan alasan untuk mencapai suatu hasrat murni. Ini kerana Allah lebih mengetahui tentang hasrat seseorang manusia dan lebih menyayanginya daripada seseorang itu mengasihi dirinya sendiri.
 
Justeru apakah kita merasakan Allah tidak cukup sayang kepada kita sehingga sanggup meronta-ronta ingin melepaskan diri daripada dakapan kasih-sayang Allah!!! Adakah kita tidak bersetuju dengan ketetapan dan pilihan Allah, sedangkan Dialah yang menjadikan kita. Wajarkah seseorang mengaku sebagai muslim, tetapi tidak mahu berserah untuk menerima suatu hukum Islam?!
Al-Syahid Saiyid Qutb menyebut dalam Afrah Ruh:   http://karyahasan.blogspot.com/2012/06/rintihan-kalbu.html

 
 

No comments: